Parlamentari francezi în vizită la două instituții bilingve francofone

Cu ocazia vizitei lor în Republica Moldova, șase deputați francezi, membri ai grupului de prietenie Franța-Moldova, condus de Jean-Michel MIS, au ținut să viziteze două instituții bilingve francofone din țară.

ÎN VIZITĂ LA UN LICEU DIN BĂLȚI ȘI CHIȘINĂU

Însoțiți de reprezentanți ai Ambasadei Franței în Republica Moldova și Alianței Franceze din Moldova, parlamentarii francezi, au efectuat o vizită la Liceul Teoretic Mihai Eminescu” din Bălți, pe 25 Septembrie și la Liceul Teoretic „Gheorghe Asachi” din Chișinău, pe 26 Septembrie.

La Bălți, aceștia au fost întâmpinați de Nina GRAPA, directoare și profesoară de franceză, precum și de colegii săi profesori și ei, de reprezentanți ai Primăriei și de Arina SPATARU, deputată din RM și fostă elevă a liceului. Pe parcursul vizitei, parlamentarii au participat la discuții și au asistat la un spectacol organizat cu această ocazie de elevii liceului. Reprezentanții municipali și cadrele didactice, au comunicat parlamentarilor francezi, dorința acestora de a putea dezvolta diverse schimburi școlare cu instituțiile franceze. Este vorba despre o cerere repetată din partea mai multor școli din RM, pe care Alianța Franceză și Ambasada Franței o urmăresc îndeaproape, stabilind deja contactele necesare. Acestea vor fi relansate.

Un astfel de schimb școlar a fost organizat în cea de-a doua zi a vizitei, la Liceul Teoretic „Gheorghe Asachi” din Chișinău. Acestea au avut loc în cadrul Zilei Limbilor Europei și au oferit parlamentarilor francezi, posibilitatea de a aprecia angajamentul cadrelor didactice și al elevilor în învățământul bilingv francofon.

CLASELE BILINGVE FRANCOFONE : O PRIORITATE A COOPERĂRII LINGVISTICE

Această vizită organizată în instituțiile date, a reprezentat o oportunitate de a aminti caracterul prioritar al proiectului claselor bilingve francofone, pentru Ambasada Franței și Alianța Franceză, dar și pentru Antena din Chișinău a Agenției Universitare a Francofoniei.

Proiectul claselor bilingve francofone din Republica Moldova, a fost lansat în 1996. De atunci, partenerii au mobilizat numeroase resurse umane și financiare importante, în favoarea acestor instituții, care sunt recunoscute ca instituții de excelență în țară. Patru dintre cele opt licee ce fac parte din proiect, au obținut distincția LabelFrancEducation, acordată de Ministerul Francez al Europei și Afacerilor Externe, prin care se recunoaște calitatea învățământului bilingv francofon.

Cu toate acestea, într-un context aflat în plină evoluție, cu numeroase instituții de învățământ ce închid clase de franceză, partenerii proiectului își doresc ca de acum înainte să lanseze o reflecție în colaborare cu Ministerul Educației, Culturii și Cercetării al Republicii Moldova, pentru ca aceste instituții să-și poată îndeplini vocația pe deplin și să rămână în fruntea procesului de predare a limbii franceze. Astfel, începând cu anul viitor, ar putea fi lansat un studiu ce va permite o mai bună identificare a necesităților, a eforturilor care urmează a fi depuse de fiecare partener al proiectului, precum și a propunerilor ce urmează a fi formulate pentru viitor, cu scopul de a spori atractivitatea liceelor bilingve.

Începând din acest an, dincolo de multiplele acțiuni de formare a profesorilor de limba franceză sau de discipline non-lingvistice, Alianța Franceză din Moldova, în colaborare cu Ambasada Franței, au lansat un proiect pilot punând la dispoziția unor instituții bilingve, două tinere franceze, voluntare în serviciu civic, ce intervin pe lângă profesorii de franceză. Acestea asistă profesorii în organizarea activităților curriculare și studenții în organizarea unor activități extracurriculare – teatru, mese rotunde, cluburi de discuții etc. – pentru le oferi șansa de a practica limba franceză cu vorbitori nativi.

Parlamentarii francezi au avut posibilitatea să le întâlnească pe cele două tinere. La o lună de la începerea noului an școlar, feedback-ul cu privire la activitatea lor este unul pozitiv, în special în rândul tinerilor dornici de întâlniri și de discuții în limba franceză, precum și al profesorilor de franceză care consideră că este o contribuție culturală și lingvistică semnificativă.

Dacă rezultatele pozitive ale acestei prezențe se confirmă, inițiativa ar putea fi reînnoită în următorii ani și ar putea fi extinsă și în alte instituții. A fost lansat și un apel pe lângă parlamentarii francezi, privind susținerea cererilor pentru servicii civice, care ar putea fi formulate de Alianța Franceză.